Freya-Hastánc
Freya-Hastánc
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Menü
     
Az arab zenéről...
 

Az arab zene - általános jellemzők

Az arab élet elválaszthatatlan a zenétől és az énektől. Az arab kultúra lényege az erős érzelmi átélés, a líraiság, ezért vált dominánssá az irodalomban a költészet, ezért olyan fontosak a dalok, a zene, és ezért szól az orientális tánc a személyes érzések szabad kifejezéséről. A különböző művészeti ágak ugyanazt fejezik ki, erős közöttük a kölcsönhatás.

 

Az arab zene két alaptulajdonsága improvizatív jellege, és erőteljes melodikussága. A melódia, a hajlítások és a negyedhangok használata fokozza az érzelmi töltést, és a dallamok ismétlődése, egybeolvadása a végtelenség érzetét kelti a hallgatóban. Ez egyrészt hipnotikus hatású - akár a hastánc egymásba olvadó mozdulatai -, másrészt "befelé viszi" a hallgatót, és így segíti a táncost is, hogy a saját legbelsőbb érzéseit tudja kifejezni, vagyis erősíti az orientális tánc eredeti, introvertált átélését.

A zene felépítésére jellemző, hogy az improvizatív taksimot követi a ritmikusan egyre gyorsuló ütemű basrav, majd fokozatos lelassulása után ismét taksim következik, és így tovább.

A taksim általában egy hangszer ütem nélküli improvizációja, vagy az énekes improvizációja a "Ya laili..." - "Ó, én éjszakám..." - szövegre (az éjszaka mindig a nő szinonimája). A basrav alatt bekapcsolódnak a ritmushangszerek és/vagy a többi hangszer is, de a főtémát a taksimot játszó hangszer játssza. Az állandó felpörgés-lelassulás erősíti a végtelenség érzését, és segíti egy transzközelibb tudatállapot kialakulását.

Az arab zene másik sajátossága a makám. Az arab zenét modális hangrendszer jellemzi, és az arab, perzsa, török zene dallammodelljei a makámok. A makámok olyan melodikus képlettípusok, melyek eredetileg népdalok voltak, és az állandó improvizáció során kristályosodtak ki és tipizálódtak. Nevük még eredetükre emlékeztet, egy-egy táj, város, nemzetség elnevezésére. Minden makám egy mikrohangközöket tartalmazó skálán alapul, amelyben az oktáv 24 gyakorlatilag egyenlő részre oszlik. Ma Egyiptomban nyolc makámot használnak állandóan, Baghdadban a jó zenészek kb. huszat, a perzsák harmincat vagy többet, a török zenében mintegy száz makám volt használatos. Mindeddig 52O makám kimutatható. Az egyes makámok a magukban hordozott érzületet és hangulatot közvetítették, és különböző hangulatokat teremtettek a hallgatóban. A különlegesen kis frekvencia-különbségből adódó lassú rezgések által létrehozott tudatállapotoknak terápiás hatásuk van, az arabok testi és lelki betegségek gyógyítására használják. A makámot régebben a zodiákus jegyekkel is összefüggésbe hozták. A leggyakoribb makámok:

 

  • Makám rast
  • Makám bayati
  • Makám houzam
  • Makám hijaz
  • Makám saba
  • Makám nawa-athar
  • Makám sigah, nahawand, nawadir, hijazkar, isfahan, husszaini

    Az arab zene hangszerei

    Egy tradicionális arab zenekar a következő hangszerekből áll: ud, nay, kanoon, tabla vagy derbuka, riq. Az ud az arab lant, melyet eredetileg egy darab fából faragtak ki. Gyakran az udon játszó zenész az énekes is, az ud fejezi ki leginkább a zene lírai, érzelmi oldalát. A nay az ókori Egyiptomból megmaradt bambuszfurulya. Általában a keleti zene és tánc meditatívabb, spirituális rétegeit fejezi ki, a vallásos zene fontos hangszere. A kanoon keleti citera, a hárfa és a zongora elődje. Hangja különös vibrálással tölti meg a levegőt. A derbuka a legfontosabb ritmushangszer a népzenében és a klasszikus keleti zenében egyaránt. A serleg formájú kézidobot halbőr borítja, az arab (főleg egyiptomi) dobosok igazi virtuózai a derbukának. A riq egy kisebb, kör alakú csörgődob.

    Egy tradicionális cigány (ghawazee) zenekar ezzel szemben a következő hangszerekből áll: rababa, mizmar, arghul, souffara, tabla. A rababa az egyik legrégebbi vonós hangszer, a népzenészek kedvence, általában kókuszdió testtel, melyet hosszú száron a földre állítanak, és két lószőr húrján vonóval játszanak. A mizmar egy rövid, kürtszerű fúvós hangszer, az arghul egy hosszú, duplacsövű furulya (gyakran az egyik egészen hosszú, a másik rövidebb), a souffara pedig egy rövid, erős hangú furulya.

    Fontos, általában a táncos által használt ritmushangszer a sagat vagy zill, vagyis az ujjcintányér, mely négy darab bronz vagy réz kis cintányér a hüvelyk- és a középső ujjakhoz rögzítve (lásd még az eszközöknél).

    Gyakran előforduló hangszer még a kawala, egy speciális egyiptomi bambuszfurulya, melyet főleg vallásos fesztiválokon használnak. A tar és a daff a riqhez hasonló csörgődobok, a bendir (ld. az oldalsó képen) pedig gyakran nők által használt nagyobb kör alakú dob.

    Számos hangszer Afrikából, főleg Núbiából került a Közel-Kelet zenéjébe, elsősorban ritmushangszerek, valamint a tanbuna, az afrikai lant, a semsemiyya, egy öt húrú afrikai lant stb.

    Ezeken kívül minden országnak megvannak a saját hangszerei is. Ilyenek például: a genbri, egy marokkói húros hangszer, mely tevebőrből készül, és három húrja van. A qarqaba kétszer két darabból álló, kb. 3O cm hosszú, fém kasztanyetta, Algériában és Marokkóban nagyon elterjedt. A bouzouki görög gitár, a saz egy hosszúnyakú, a klasszikus török zenében használt lant. A baglama hydra Scott Wilsonnak - Serena fiának - egyedi hangszere, az ud, a saz és a bouzouki együttese.

    A XX. században az egyiptomi sztár-hastáncosoknak már személyre szólóan írták a zenét, és azt harminc vagy több tagú zenekar játszotta. Ebben a hagyományos hangszerek mellett megjelentek a nyugati hangszerek is: cselló, hegedű, harmonika, trombita, szaxofon, szintetizátor...

    Ritmusok és táncok

    Baladi
    eredeti jelentésében "népies". A raks baladi a raks sharkival (főleg a nyugati revü-változattal) szemben képviseli a földiesebb, hasközpontúbb, népiesebb jellegű táncot. Éppen ezért a legegyszerűbb, négy negyedes népzene-ritmus.
    Saidi
    Felső-Egyiptom néptáncainak négy negyedes ritmusa, tipikusan a botos és "lovas" táncokhoz használják.
    Zar (ayoub)
    egyiptomi transz-szertartás két negyedes zenéje, a mentális-érzelmi betegségek gyógyítására.
    Wahdakabíra, vagy chifti telli
    egy különös, nyolc negyedes ritmus, és egyben a legdrámaibb szakasz az orientális táncban. A cifti Görögországban magát a hastáncot jelenti, amit gyors
    cifti ritmusra járnak.
    Karshilama speciális, török, aszimetrikus ritmus, eredetileg egy üdvözlő tánc volt, melyet két egymással szemben, sorban felálló csoport táncolt, jelenleg is gyakran a műsor kezdőtánca.

     

    RITMUSOK:

    D – dum (mély hang, amit a derbuka közepén ütnek meg – a fő hangsúly)
    T – tak (magas hang, amit a derbuka szélén ütnek meg - mellékhangsúly)
    K – ka (magas hang, amit a derbuka szélén ütnek meg - díszítés)

    MAKSOOM 4/4
    Dum-Tak-Tak-Dum-Tak
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
    D T - T D - T -
    Alapritmus minden klasszikus közel-keleti zenében és a dobszólókban.

    BELEDI vagy MASMOUDI SAGHIR (kis masmoudi) 4/4
    Dum-Dum-Tak-Dum-Tak vagy Dum-Dum-takaTak-Dum-takaTak-taka
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
    D D t k T D t k T t k
    Alapritmus, a beledi („helyi, népi”) alapritmusa, klasszikus számokban eltérő zenei témák közötti átkötés, „tapsoltatás”.

    SAIDI 4/4
    Dum-Tak-Dum-Dum-Tak
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
    D T k t D D t k T
    D T t k D D t k T t k
    Gyors alapritmus, a saidi (felső-egyiptomi – dél – botos férfitánc (tahtib) és botos női folk tánc) alapritmusa, a ghawazee tánc alapritmusa, vidám jellege miatt a legtöbb pop szám alapritmusa is ez.

    MASMOUDI KABIR (nagy masmoudi) 8/4
    Dum-Dum-takaTak-takaTak-Dum-takaTakatakaTak
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS 6 ÉS 7 ÉS 8
    D D t k T t k T D t k T k t k T
    Lassú ritmus, eredetileg a muwashshat-nál – elénekelt arab vers – használt ritmus, ezért a mai napig artisztikusabb jellegű. Lassabb, melodisztikus, érzelmes klasszikus számoknál lehet vele találkozni. Mivel lassú, a főhangsúlyok közötti rész szabadon kitölthető.

    CIFTETELLI vagy WAHDA KABIRA 8/4
    Dum-ka-Tak-ka-Tak-Dum-Dum-Tak
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS 6 ÉS 7 ÉS 8
    D T T D D T
    Eredetileg gyors, táncos, török-görög ritmus, és egyben egy török folk lépéseket tartalmazó tánc. Az arab zenében lassú tempóban játsszák, a taqsim (hangszeres improvizáció) alatt. Maga a ritmus is alkalmas a főhangsúlyok közötti szünetek improvizatív kitöltésére, dobon és ujjcintányéron egyaránt.

    MALFOOF vagy LAFF 2/4
    Dum-Tak-Tak
    1 ÉS 2 ÉS
    D k T - k T
    Gyors ritmus, általában a finálékban használják.

    AYOUB 2/4
    Dum-ka-Dum-Tak
    1 ÉS 2 ÉS
    D - k D T
    Gyakori közel-keleti ritmus. Egyiptomban lassabb – és gyorsuló – változata a Zaar transz tánc alapritmusa (más országokban inkább 6/4-es ritmust használnak a transz táncokhoz). Gyors változata megtalálható a hastánc zenékben is (inkább klasszikus arab zenében).

    FELLAHI 2/4
    Dum-ka-ka-Dum-ka
    1 ÉS 2 ÉS
    D k - k D k
    Nagyon gyorsan játszott ritmus, főleg a felső-egyiptomi folk táncoknál gyakori. (fellah – „paraszt”)

    SAUDI vagy KHALIGI 2/4
    Dum-ka-Dum-ka-Ta-ka
    1 ÉS 2 ÉS
    D k D - k T k
    Az Arab-öböl környéki khaligi tánc alapritmusa, melyet nők egymással táncolnak bő kaftánokban (főleg kéz-, váll- és hajmozdulatok)

    KARATCHI 2/4
    Ta-ka-Tak-Dum
    1 ÉS 2 ÉS
    T k T D
    Az Ayoub fordítottja, szinte egyedülálló, hogy tak-kal kezdődik, ennek ellenére elég elterjedt az egyiptomi és észak-afrikai zenében.

    SAMAI TAKIEL 10/4
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS 6 ÉS 7 ÉS 8 ÉS 9 ÉS 10
    D T k D D T T
    Tipikusan az arab klasszikus zenében a muwashshat-hoz használt ritmus, manapság taqsim-nál (hangszeres improvizáció) fordulhat elő.

    BOLERO 4/4
    Általában lassan játszott latin eredetű ritmus (Erev Shel, Misirlou)
    RUMBA 2/4Általában gyorsabban játszott latin eredetű ritmus (Rihlat el Ghawzia)

    ZAFFA 4/4 (8/4)
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS
    D t k t t D t t -
    Az egyiptomi esküvőkön használt speciális ritmus, melyre a hastáncos felvezeti az ifjú párt, tehát ünnepélyes, menetelős jellegű. (de nem a shamadan tánc ritmusa)

    KARSHILAMA 9/8
    1 ÉS 2 ÉS 3 ÉS 4 ÉS 5 ÉS
    D T D T T t -
    A török karshilama tánc ritmusa. A karshilama szó szerint azt jelenti: szemtől szembe, ami a tánc eredetére utal, amikor egymással szemben párban táncolták.

    HAGALLA
    Líbiából eredő, de Egyiptomban is megtalálható beduin tánc, a nővé válás rituáléja, a fordulópont a nők életében, amikortól fátylat kell viselniük és férjhez adhatók.

     
*
     
Linkek
     
Rendezvényszervezés
     
NAPTÁR
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
     
CCS
     
fjl
Freya-hastánc. Üdvözöllek az oldalamon!

szöveg helye

     

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG